שמנא - בית בד מומלץ

בית בד מומלץ

בית בד מסורתי-טוב שמן טוב

שמן הזית, שכולם רק מספרים בתועלתו הבריאותית, יכול להיות מסוכן: איך ניתן לזהות שמן זית מזויף, מהי השיטה המומלצת לאחסונו בבית כדי שלא יתקלקל ואיך הוא מסייע להפחתת הסיכון להשמנה ולסוכרת.

בעקבות ממצאים מטרידים שעלו בתחקירים טלוויזיוניים, עולה שאלה חשובה: האם השימוש בשמן זית אמיתי וטוב, יכול לסייע בקידום תחושת שובע ובשמירה על משקל בריא?

מחקרים מצביעים  על קשר אפשרי בין תזונה העשירה בחומצות שומן חד-בלתי-רוויות, לבין שיעורים נמוכים יותר של השמנת יתר.

מחקרים נוספים מצביעים על השפעה אפשרית של שמן הזית על תחושת השובע: נמצא כי דיאטות הרזיה מוגבלות בקלוריות, שהכילו שומן שמקורו בשמן זית, היו יעילות יותר מאשר דיאטות דלות שומן. מבחינת הפחתת המשקל ההתחלתית והשמירה עליו.

בית בד מומלץ במרכז הארץ

איך מוודאים ששמן הזית שרכשנו איכותי?

תעשיית זיופי שמן הזית בארץ, עלולה להיות באיכות  ירודה וכוללת בחלקה שמנים שאינם ראויים למאכל.

חלק מן הזיופים נעשים עם שמני זית נחותים המיועדים לתעשיות הקוסמטיקה והמאור. זיופים אחרים נעשים על-ידי שימוש בשמנים כגון שמן סויה, תוך הוספת תמציות טעם, צבע וריח העלולות להיות מסוכנות לבריאות.

כדי לאתר ולזהות זיוף יש צורך בביצוע בדיקות מעבדה מורכבות הנערכות במעבדות מקצועיות. אולם כיוון שאין דרך ביתית לזהות שמן זית מזויף, יש צורך להסתמך על הגופים הממונים על הפיקוח.

תו האיכות לשמן הזית הישראלי, בפיקוח ענף הזית במועצת הצמחים, נועד להבטיח לצרכן שמן זית איכותי ובריא. כאן מתקיים תהליך בקרת איכות מוקפד, במהלכו נערך תיעוד שלם של כל תהליך הייצור: מכרם הזיתים, דרך בית הבד ועד לביקבוק השמן ולשיווקו.

בנוסף, נלקחות משמני הזית דגימות לבדיקות מעבדה, הכוללות בדיקות של הרכב חומצות השומן, דרגת החמצון של השמן ועוד.

נערכות גם בדיקות מעבדה מתקדמות ביותר, שלא היו מקובלות עד כה בארץ, המאפשרות לזהות זיופים מתוחכמים ולנפות יצרני שמן זית שאינם עומדים בדרישות התו. לדוגמה, נערכת בדיקת תכולת פיטוסטרולים בשמן, המזהה נוכחות של שמן צמחי אחר או של שמן זית פגום.

שמן זית 'כתית מעולה' הוא העשיר ביותר ברכיבים בריאותיים, ולכן הוא המומלץ ביותר. רמת החומציות, בשמן זית כתית מעולה צריכה להיות נמוכה ככל האפשר ולא מעבר ל-0.8%.

מדובר באחוז חומצות השומן שהתפרקו ממבנה הטריגליצריד הטבעי של השומן. ככל שרמת חומצות השומן המפורקות נמוכה יותר, כלומר רמת החומציות נמוכה יותר, כך השמן איכותי, בריא וטרי יותר.

הרכיבים הבריאותיים הם המקנים לשמן הזית את טעמיו המרירים והעוקצניים. לכן מומלץ להעדיף שמן זית כתית מעולה בעל ארומה וטעם דומיננטיים.

שתף באמצעות

למאמרים נוספים בנושא הקלק/י