שמנא - שמן זית מחיר

שמן זית מחיר

מחיר בקבוק שמן זית יכול לנוע בין כמה עשרות שקלים, אך בדרך כלל לא יעלה יותר מתשעים שקלים ברשת מזון גדולה. שמן זית מחיר נקבע על ידי גורמים שונים, חלקם קשורים לביקוש וחלקם לאיכות והמשאבים אשר הושקעו בתהליך היצור שלו. ברחבי הארץ קיימים כמה וכמה בתי בד שמייצרים שמן זית ומוכרים אותו ברשתות השיווק השונות.

היצרנים השונים מוכרים את השמן בבקבוקים של 750 מ"ל שנוח מאוד לשימוש וקל לאחסון בבית. ניתן למצוא שמן זית במחיר זול מאוד אך ההמלצה היא שלא להתקרב לשמן שמחירו מתחת ל-35 שקל. השמן אשר מיוצר בארץ הוא ברמה גבוהה יחסית ועולה אפילו על שמנים מיובאים.

האם עדיף שמן מיובא?

אחת הבעיות המוכרות בשמן זית שמגיע מחו"ל היא האיכות שלו. ניתן לגלות זאת בנקל על ידי בדיקה של המחיר שיהיה נמוך מהמחיר של שמן תוצרת הארץ. קיימות שלוש רמות איכות של שמן זית מחיר משתלם:

  • הראשונה היא שמן זית רגיל
  • במקום השני נמצא שמן זית כתית.
  • בדרגה הגבוהה ביותר ניצב שמן זית כתית מעולה.

"extra virgin" הינו מונח אשר מציין את רמת החמיצות שיש בשמן, רמה אשר מקבילה לרמה של כתית מעולה. טעם השמן נקבע גם על ידי האזור שבו התבצע המסיק, המועד שלו, מה היה מזג האוויר באותו זמן, כמות הדשן והמים ועוד. החמיצות נקבעת מתוך כמה זמן לקח לזיתים להגיע לבית הבד לאחר המסיק. בעוד שבארץ רמת חמיצות של כתית מעולה נקבעת החל מ-0.8 אחוז, בחו"ל נקבע הרמה החל מאחוז אחד שלם.

העובדה שבאירופה התקן הינו פחות מחמיר מאשר בארץ, ומותר לקרוא לשמן "שמן זית" גם אם מדובר על תערובת של שמנים, הופכת את השמן המיובא לפחות איכותי בכמה דרגות. כך .ניתן לראות בקבוק שרשום עליו שמן זית אך הוא מכיל בנוסף גם שמן קנולה. מחירו הזול נובע מהרמה הנחותה שלו.

אז מה קורה בשטח

במשק הישראלי ישנה דרישה גבוהה לשמן זית איכותי מקומי. למרות זאת, הצרכן עדיין מעדיף לקנות ב מחיר מוזל גם אם מדובר על שמן הרבה פחות איכותי. מבחן הטעם עשוי לשנות את המשואה ועל פי הניסיון מי שטועם פעם אחת שמן זית איכותי ימשיך באותו הקו ולא יחזור לרכוש שמן ברמה נמוכה.

מאפיין נוסף שמשפיע על איכות השמן הוא תאריך התפוגה שלו. לדוגמה, שמן זית איכותי יכול להחזיק מעמד במשך כשנה. במקביל ישנם בקבוקי שמן שתאריך התפוגה שלהם הוא שבועיים שלושה. על כן מומלץ לקנות רק שמן איכותי בעל תו תקן רשמי.

שמן זית מחיר - בית בד שמנא

 

שתף באמצעות

למאמרים נוספים בנושא הקלק/י