שמנא - מסיק בבית בד

מסיק בבית בד

בעידן הטכנולוגי שלנו, אנו מבלים זמן רב מדיי מול המכשירים האלקטרוניים. האפליקציות המשוכללות שלנו מאפשרות לנו לדעת על הנעשה בחוץ מבלי שנצטרך לקום מהכיסא. כך שאם בעבר היינו מסתכלים מבעד לחלון כדי לראות אם יורד גשם, הרי שהיום אנו מציצים באפליקציית מזג האוויר. הטכנולוגיה הפכה את חיינו לקלים יותר, אך היא גם ניתקה אותנו מן הטבע. משום כך, היום אנשים רבים מחפשים את החיבור אל האדמה ומוצאים אותו בדמות מסיק בבית בד.

שוברים את השגרה

נמאס לכם מהמסכים האלקטרוניים שרודפים אחריכם ללא סוף? זה הזמן לשים את הטלפון הסלולרי על מצב טיסה ולצאת ולהשתתף בפעילות מסיק בבית בד. תוכלו להתנסות בשיטת המסיק הידני שהייתה נהוגה במשך שנים רבות, לטייל בין שבילי עצי הזית וללמוד על תהליך ייצור שמן הזית מטובי המומחים.

מהעץ אל הצלחת – תהליך הפקתו של שמן הזית

שמן הזית עובר דרך ארוכה עד אשר הוא מגיע אל הסלט שלנו. אלה כמה דברים שכדאי לדעת על שלבי הייצור שלו:

  • המסיק – קיימות שתי שיטות עיקריות לאיסוף זיתים מן העץ – מסיק ידני ומסיק באמצעות מכונה. המסיק הידני מתאים בעיקר במקרים שבהם העצים גדלים בהרים ובמדרונות. על פי שיטה זו, פורשים יריעות מתחת לעצים ומכים על העצים במקל ארוך. הזיתים נופלים על היריעות ונאספים לאחר מכן. במסגרת המסיק המכני משתמשים במנערת, שהיא מכונה המנענעת את העצים וגורמת לנפילת הזיתים. שיטה זו הפכה לנפוצה בעקבות מחסור בעובדים.
  • שלב ההעברה – בשלב זה מעבירים את הזיתים שנאספו אל בית הבד.
  • ריסוק – הזיתים המגיעים אל בית הבד עוברים תהליך של ניקוי – מפרידים אותם מן העלים ומרסקים.
  • כבישה – מכניסים את הזיתים למכבש כדי לאגור מהם את השמן. על פי רוב, משתמשים בשיטת הכבישה הקרה הנחשבת לאיכותית יותר מן הכבישה החמה.
  • העברה למכלים – בסיום תהליך הכבישה מועבר השמן אל מכל נירוסטה ונשמר שם במשך כשנה.
  • השמן מגיע למדף – בשלב האחרון מעבירים את שמן הזית לבקבוקים בלתי שקופים (כדי שקרני השמש לא יפגעו באיכות השמן) וממקמים אותם על המדפים ברשתות המזון.

אם גם אתם מעוניינים ללמוד מקרוב על הפקתו של שמן הזית, בית הבד שמנא פותח את שעריו ליחידים ולמשפחות ומציע מגוון רחב של סדנאות ופעילויות.

שתף באמצעות

למאמרים נוספים בנושא הקלק/י