שמנא - מסיק זיתים

מסיק זיתים

הזית הוא פרי אשר מככב בארוחות מסוגים שונים – החל מארוחות צנועות בבית, המשך כתוספת על גבי הפיצה וכלה בארוחות גורמה אשר מוגשות במסעדות מפוארות. ניתן להפיק מהזית מוצרים שונים, שמן זית איכותי וממרחים שאפשר ליהנות מהם. הזית הוא גם בריא מאוד לגוף ומכיל חומרים אשר לא ניתן למצוא באף מוצר אחר.

אין כמעט אנשים שלא אוהבים אותו, טעמו המריר מלווה אותנו במהלך סעודות שישי בבית עם המשפחה וגם בפיקניק עם חברים. אפשר להכין אותם לבד בבית וגם להמציא מתכונים שונים כל אחד על פי הטעם שלו.

מי קוטף את הזיתים

ברחבי הארץ ישנם משקים רבים אשר עוסקים בפעולת מסיק זיתים. המסיקה מתבצעת בדרך כלל בחודשים אוקטובר עד דצמבר, שכן זוהי העונה של הזית. ישנם מטעים של עצי זית שניתן להבחין בהם בנסיעה ברמת הגולן, הגליל ואזורים נוספים ברחבי הארץ. עץ זית פורה יכול להניב כמויות נכבדות של פרי. ככל שהפרי מגיע מהר יותר אל בית הבד, כך השמן שיופק יהיה בעל חומציות נמוכה יותר.

את השמן שמופק בבית הבד מאחסנים בתוך פחים גדולים וניתן לרכוש אותם ישירות מבית הבד עצמו. כמובן שניתן לקנות שמן זית איכותי גם ברשתות השיווק השונות, אך מומלץ לבדוק שמדובר על שמן איכותי בעל תו איכות. המסיק הוא בדרך כלל עסק משפחתי שנמשך על פני דורות רבים וכנראה ימשך עוד הלאה כל עוד יהיה ביקוש לזיתים ושמן זית.

שמן הזית נמדד בכמה פרמטרים שניתן לשלוט בהם:

  • איכות האדמה שעליה גדלים עצי הזית חשובה ביותר, ויש לה השלכות לגבי האיכות של הזית והשמן.
  • האקלים גם הוא מרכיב חשוב מאוד. רוב העצים גדלים במזרח התיכון, סוריה, ספרד, יוון, איטליה וכמובן ישראל. מזג האוויר סכל המדינות הללו הינו די דומה.
  • שיטת הקטיף חשובה ויש לבצע אותה בזהירות רבה שהפרי לא יפגע. כיום קיימות שיטות מתקדמות על מנת לקטוף את הפרי במהירות ובזהירות.
  • העברה לבית הבד צריכה להתבצע במהירות גבוהה, וככל שזה יקרה מהר יותר כך רמת השמן תהיה טובה יותר.

ניתן לצפות ממסיק?

בתהליך מסיק זיתים ניתן לצפות בפעילויות שונות של הקרן הקיימת וגם פעילויות פרטיות של בעלי העסק עצמם. במקרים רבים ההשתתפות כרוכה בתשלום אך מדובר על תשלום סמלי של כמה עשרות שקלים. הערך הלימודי של השתתפות במסיק בעיקר של ילדים הינו עצום ומהווה מסר חינוכי חשוב שמספק להם אתגר והנאה.

מסיק זיתים - בית הבד שמנא

שתף באמצעות

למאמרים נוספים בנושא הקלק/י