שמנא - מעוררים את עץ הזית

מעוררים את עץ הזית

ארץ ישראל קשורה בעצי הזית בקשר עמוק. מקורם של עצי הזית הוא במזרח התיכון, ולפי הממצאים הארכיאולוגיים, היה נהוג להפיק שמן זית בישראל כבר לפני 6,000 שנה. מסיק זיתים הוא למעשה קטיף הזיתים הנעשה בדרך כלל בעונת הסתיו לאחר בואם של הגשמים הראשונים. הזיתים שנמסקו הינם מרים ואינם ראויים לאכילה, ולכן הם מועברים לבית הבד לצורך ייצור שמן זית או כבישה.

מעוררים את עץ הזית

קיימות שיטות שונות לבצע מסיק זיתים, כאשר הבולטות שבהן היא שיטת הניעור הידנית והמכנית. במסגרת הניעור הידני, פורשים יריעות מתחת לעצים ומכים בהם במקל ארוך. כתוצאה מהפעולה הזו הזיתים נופלים על הארץ ונאספים בתוך היריעות. במקרים מסוימים מעדיפים לעבור עם סל גדול בין העצים ולקטוף את הזיתים באופן ידני. שתי השיטות נהוגות בדרך כלל במקרים שבהם עצי הזית נטועים בהרים או בתוך קרקע תלולה.

בשנים האחרונות חלה עלייה גוברת בשימוש בשיטות מכניות לצורך מסיק הזיתים, בשל המחסור בעובדים ובעבור הצורך לספק שמן זית בכמויות מסחריות. על מנת להשתמש בשיטות המכניות, יש צורך לטעת את עצי הזית במישור ובמרווחים גדולים זה מזה על מנת לאפשר למכונה מעבר חלק. בשיטת הניעור מנערת המכונה את עץ הזית וגורמת לנפילתם של הזיתים על יריעות. שיטה נוספת היא שיטת השאיבה – המכונה נוסעת בין העצים ושואבת את הפירות.

המקום לפעילות לכל המשפחה

מסיק זיתים אינו רק מקום עבודה, אלא גם מרכז שלם שבו מועברות סדנאות ופעילויות לציבור הרחב. כזה הוא בית הבד שמנא שבמושב חגור הפותח את שעריו לכל המעוניינים לטעום מעט את טעמם המר של הזיתים ולהתנסות בעבודת המסיק בחיק הטבע. במקום מועברות גם סדנאות מרתקות למבוגרים ולילדים כאחד. ניתן ללמוד כיצד מפיקים דבש, איך אופים לחמים במגוון צורות ולהכיר מאכלים ממדינות כמו גיאורגיה, הודו או פרו.

ומעל לכל, הפעילות במסיק הזיתים מעלה את המודעות למעלותיו הרבות של שמן הזית, אותו מרכיב שבו אנו משתמשים פעמים רבות לתיבול סלט עגבניות או לאפיית תפוחי אדמה בתנור. שמן הזית כולל רכיבים נוגדי חמצון המסייעים במניעת מחלות כלי דם, מחלות לב או בעיות במערכת העיכול.

שתף באמצעות

למאמרים נוספים בנושא הקלק/י