בית בד לייצור שמן זית

מהו בית בד לייצור שמן זית, מה האנרגיה הדרושה לסחיטת הזיתים ומתי בכלל המציאו את השיטה? ריכזנו לכם את הפרטים החשובים אודות בית בד לייצור שמן זית

שמן הזית מיוצר כבר למעלה מאלפיים שנה,  בבתי בד (Olive press). השיטה שבה פעלו ופועלים בתי בד מסורתיים, בימים עברו ועד היום, היא של עקלים (סלים מיוחדים לסחיטת שמן זית) ומכבשים.

את השמן מפיקים מזיתים אותם  מוסקים (אוספים), כשהם בשלים. הם מועברים מיידית לבית הבד בכדי להפיק מהם את השמן. לזמן חשיבות מכרעת.

בית בד

בתי בד מודרניים פועלים בשיטה בת שתי פאזות,  שאינה כוללת חימום של רסק הזיתים, ואין החדרת מים בתהליך.
כדי לשמור על איכותו, נוצר שמן הזית בכבישה קרה, שבה שומרים על הטמפרטורה נמוכה לאורך כל התהליך.

בית בד: כך מפיקים את השמן

בכבישה הקרה מפיקים את השמן על ידי לחיצה מכנית על הגרעין או על הפרי. כך אומנם מופק פחות שמן משיטות אחרות, אך הוא איכותי יותר, מכיוון שהערכים התזונתיים שלו נשמרים היטב בכבישה קרה.

האנרגיה הנדרשת  להנעת הלחיצה ואבני הריחיים נוצרה בעבר בעזרת אנרגיית מים, רוח, או בהמות אשר סובבו את האבנים.

השמן שנוצר בבית הבד נוהגים בדרך כלל להעביר לאחסון במיכלי נירוסטה. השמן מאוחסן בתוכם עד למכירתו, או לאריזה בבקבוקים.

בעבר שימשה קורת עץ כזרוע שהניעה את מכונה הסחיטה בבתי בד. אותה קורת עץ מכונה "בד", והיא מקור השם "בית בד".

כיום הפכה קורת העץ לסמל, ובמקומה נעשה שימוש במכונות ובטכנולוגיה מתקדמת, שחוסכות זמן ומשאבים ובהן ניתן להכניס בקצה האחד זיתים, ולקבל שמן בקצה השני.

בין אם מייצרים שמן זית ביתי בכמות זעירה, ובין אם מפיקים אותו לצרכנים רבים, התהליך זהה למעשה.

1. ניקוי הזיתים מסימני השדה- בוץ, ושאריות ריסוס. זה נעשה בעזרת מפוח.

2. ריסוק הזיתים- בכדי להפריד את הגרעין מהזית, עד הפיכת הזיתים לעיסה.

3. ערבול הזיתים- שלב זה לוקח דקות ספורות,  טמפרטורת הערבול לא תהיה מעל 30 מעלות. במהלך הערבול נוצר תהליך שבו בועיות השמן מתחברות אחת לשנייה והופכות לבועיות גדולות ובשלב ההפרדה הן יהפכו את מיצוי השמן ליעיל יותר.

4. הפרדה- הפרדה בין שמן, מים ופסולת זיתים

5. אחסון- בכדי לאפשר למשקעי הזיתים שעוד נותרו בשמן -לשקוע, מאחסנים את השמן במכלי נירוסטה לחודש ימים. כל משקעי הזיתים שוקעים אל תחתית המיכל והשמן הופך צלול.

במהלך תקופה זו נמכר שמן ראשון המסיק, ובו כל משקעי הזית הנותרים, שמן זה מאד דומיננטי בטעמיו והא בריא מאד.בסיום התהליך בבית הבד, נשארת פסולת הזיתים המכונה "גפת" ומי הזיתים המכונים "המוהל". אלו חומרים רעילים בעיקרם.

בית בד שמנא– יצרני שמן זית, הם השילוב המוביל בין ידע וטכנולוגיה מתקדמת בינלאומית, לבין מאגר הניסיון שהועבר מדור לדור כן בארץ, כפי שנמצא והוכח בחפירות ארכיאולוגיות ע"י מיטב החוקרים והמומחים.

"שליטה בכל הליך הייצור"

בשמנא מספרים על ייחוד נוסף של בית הבד שלהם, הממוקם במושב חגור, "אנחנו למעשה שולטים בכל תהליך הייצור. יש לנו כ-200 דונמים של כרמים. אנחנו שולטים בנטיעות, מה שמאפשר לנו לנטוע את העצים המתאימים ביותר להפקת שמן זית איכותי ומגוון ולהפיק סוגים שונים של שמנים. המסיק הוא שלנו ולא של חברה חיצונית, המנערת שלנו ובית הבד שלנו". נילי מציינת כי השליטה בכל מערך הייצור מאפשרת ל"שמנא" להחזיק בית בד בוטיק, שמייצר שמן זית איכותי.

"אחרי המסיק – אסור שהזיתים יעמדו הרבה זמן"

"אנחנו יוצאים בבוקר לכרם למסוק זיתים וחוזרים בערב עם דולבים מלאים שמגיעים ישירות אל פס הייצור. גג ביום שאחרי. אם הזיתים עומדים הרבה זמן הם תוססים והחומציות בהם גדלה. אנחנו דואגים שזה לא יקרה", הסבירה נילי.

הפקת שמן ללא חימום

עוד ציינה כי בבית הבד של "שמנא", "אנחנו לא מחממים את השמן. אמנם זה גורם להפיק פחות שמן, אבל באיכות גבוהה יותר. אצלנו הערכים של השמן לא נפגעים. מכאן נובעת האיכות הגבוהה של שמן הזית, לכן מגיעים אלינו מכל קצות הארץ".

למה הקמתם בית בד?

"בעבר גידלנו עופות במשק החקלאי. בשנות ה-80 החקלאות פשטה רגל. חיפשנו משהו חקלאי-מודרני שניתן להתפרנס ממנו. הבטנו ימינה ושמאלה וראינו שבמרכז הארץ אין בתי בד. בארץ ישראל רוב בתי הבד היו בגליל – ורבים מהם לא היו בתי בד מודרניים", הסבירו בשמנא.

לעוד מידע על בית בד שמנא – יצרני שמן זית