שמנא - שמן זית כתית מעולה

שמן זית כתית מעולה

ייצור שמן זית – כך מתרחש הקסם בבית הבד "שמנא" • "אנחנו יוצאים עם הדולב בבוקר – ובאותו היום הזיתים מגיעים לפס הייצור כדי למנוע תסיסה" • מה ההבדל בין שמן זית בוטיקי לשמן זית איכותי? איך מתרחש ייצור

בית הבד של "שמנא" הוא מהיחידים בישראל בו לא נעשה שימוש במים כלל וכלל במהלך ההפקה. בתי בד תעשייתים (וגם פרטיים רבים) מבצעים שימוש במים במהלך ייצור שמן זית. אתם בטח שואלים את עצמכם, מה זה חשוב? הרי ממילא מים ושמן זית נפרדים. אז נכון, אם תקחו שמן זית ומים ותשימו אותם באותו כוס, תשימו לב להפרדה.

אבל המומחים של "שמנא" כאן כדי לספר לכם את מה שהעין לא רואה. המים שוטפים פוליפנולים ונוגדי חמצון חיוניים המסיסים במים. בנוסף, השטיפה של המים מובילה לזיהום מי התהום. ב"שמנא" אנחנו דוגלים באיכות בד בבד עם שמירה על איכות הסביבה.

ייצור שמן זית: שליטה בכל הליך הייצור

בית הבד, הממוקם במושב חגור שולט בכל הליך הייצור. יש לנו כ-200 דונם של כרמים של עצי זית. בפועל יוצא מכך, אנו שולטים על הנטיעות (כלומר הנטיעות לא מתבצעות במקום אחר). כל זה מאפשר ל"שמנא" לנטוע את העצים המתאימים ביותר להפקת וייצור שמן זית איכותי ומה שיותר מגוון.

ייצור שמן זית

בית בד שמנא – שמן זית איכותי מומלץ

ייצור שמן זית: סוגי שמנים שונים

בנוסף, הנטיעות הרבות מאפשרות לנו להפיק סוגים שונים של שמנים. גם המסיק הוא בלעדי שלנו, ולא מבוצע על ידי חברה חיצונית, וכך גם בית הבד שלנו. עם שמנא, אתם יודעים שאתם בידיים טובות, כי השליטה במערך הייצור מאפשרת לנו להחזיק בית בד בוטיק איכותי ביותר.

ייצור שמן זית: כך מונעים תסיסה

לאחר המסיק אסור שהזיתים "ישבו" בדולב הרבה זמן. אשר על כן, אצלנו בשמנא יוצאים על הבוקר למסוק זיתים בכרם – וחוזרים בערב עם דולבים מלאים. הזיתים מגיעים ישירות אל פס הייצור, ולכל היותר ביום שאחרי.
 
כאשר הזיתים עומדים הרבה זמן בתוך הדולבים, העץ בעצם מפסיק להזין אוותם ומתחילה תסיסה, שמגדילה את החומציות בהם. אנחנו דואגים שזה לא יקרה.
 

ייצור שמן זית: הפקת שמן זית ללא חימום

 
ב"שמנא" לא מחממים את השמן. אמנם זה מוביל להפקת כמות פחות של שמן זית, אבל באיכות גבוהה יותר. אצלנו הערכים של השמן לא נפגעים. מכאן נובעת האיכות הגבוהה של שמן הזית, לכן מגיעים אלינו מכל קצות הארץ".
 

ייצור שמן זית: שיטות שונות

ישנן רמות שונות של מוצרי מזון בהתאם למקור שלו, תהליך הייצור והתנאים שדרושים על מנת לייצר אותו. גם לשמן זית יש רמות שונות ועיקר ההבדל הוא בשיטת היצור שלו. בעוד ששמן זית רגיל ופשוט אינו כרוך בתהליך ייצור יקר ומתמשך, כאשר מדובר על שמן זית כתית מעולה אז זה כבר סיפור אחר לגמרי.

שמן זית כתית מעולה נמדד על פי כמה גורמים:

  • רמת החומציות של שמן זית כתית מעולה לא תעלה על 0.8%. על מנת להגיע לרמת חומציות כזו יש לכבוש את השמן בכבישה קרה.
  • הפרי מגיע אל בית הבד במהירות גבוהה מאוד וכמעט שלא ממתין. המהירות הזו הינה גורם חשוב מאוד ותורמת הן לטעם של השמן והן לרמת החומציות שלו.
  • גם האחסון של השמן הינו בעל חשיבות גדולה ויש לשמור את השמן בבקבוקים ירוקים ואטומים לאור או בפחי שמן אטומים לגמרי.

תוצרי משנה

שמן זית כתית אשר איכותו פגומה משמש להכנת שמו זית מזוכך. הסיבה לכך ששמן זית כתית הינו פגום הוא חומציות גבוהה מידי או טעם וריח לא טובים. תהליך הזיכוך מתבצע באמצעות פחם ואמצעים נוספים. בסופו של דבר מדובר על שמן בעל רמת חומציות של 0.3%.

ישנם תוצרי משנה נוספים שניתן להשתמש בהם. בסופו של דבר השמן הוא המוצר העיקרי וכל השאר אלו רק אלתורים שנוספו עם הזמן.

מהן הסגולות הרפואיות של שמן הזית

לשמן הזית ישנם יתרונות רבים, והוא מכיל חומרים שונים שלא ניתן למצוא אצל מוצרים אחרים מן הטבע. היות שמדובר על מוצר שנמצא אתנו כבר שנים רבות מאוד, כל המחקרים שנעשו עליו קבעו פה אחד שמדובר על מוצר שהוא מועיל מאוד מבחינה בריאותית. אנשים אשר צורכים שמן זית סובלים הרבה פחות ממחלות אשר קשורות ללב ומחלות דם.

בנוסף השמן משפיע לטובה על תפקוד מערכת העיכול והקיבה. ניתן לעשת בו שימוש גם באופן חיצוני והוא עוזר מאוד לעור. היות והוא מכיל בין השאר גם חומצה אולאית יש לו גם השפעה מטיבה על מחלות אשר מלוות בקשקשת.

עץ הזית – קצת רקע

הזית הוא עץ רב שנתי אשר מגיע מהמזרח התיכון. הוא נפוץ מאוד בארץ ובסוריה אך נמצא גם בספרד, יוון ואיטליה שנחשבות ליצרניות שמן מרכזיות. ישנם כ-40 זנים של זית ולא כולם מתאימים למאכל. חלקם מתאימים רק להפקת שמן. כל פרי הוא שונה מחברו וישנן תכונות רבות אשר מבדילות ביניהם.

שתף באמצעות

למאמרים נוספים בנושא הקלק/י